Apocalipsa pentru Google: economistul care crede că știe de unde vine

de: Florin Cașotă
02 10. 2018

Economistul George Gilder crede că supremația Google ar putea fi pusă la încercare de un nou tip de internet, implicit un nou tip de căutare, bazat pe blockchain.

El susține că utilizatorii vor mai multă securitate și un control mai mare asupra propriilor date, înlocuind astfel Google care „a devenit o grădină protejată care colectează toți banii”.

În cartea sa „Life After Google: The Fall of Big Data and the Rise of the Blockchain Economy”, George Gilder crede că utilizatorii de internet vor vrea să aibă un control mai mare asupra datelor, iar asta va duce la un interes crescut pentru tehnologiile precum blockchain.

El crede că un sistem descentralizat precum blockchain-ul va diminua puterea pe care o are Google și un astfel de sistem va stârni noi oportunități antreprenoriale, la fel ca atunci cânnd a apărut internetul.

De exemplu, companiile media și-ar putea vinde conținutul direct utilizatorilor prin „micro-plăți”, iar astfel s-ar elimina nevoia de a depinde de reclamă. „Asta face posibil să scapi din sistemul centralizat al unei grădini păzite care colectează toți banii”.

Blockchain-ul este un registru public unde sunt stocate tot felul de tranzacții. Sistemul a fost popularizat de Bitcoin, iar acolo sunt reținute în blockchain tranzacțiile cu moneda virtuală. Mai mult, nu doar o singură persoană are acces la acest registru, ci toată lumea.

Acolo poți vedea tranzacțiile, însă nu poți afla cine sunt persoanele care au făcut acea tranzacție. Fiecare tranzacție este criptată cu un „hash”, un amestec aleatoriu de litere și cifre.

Un exemplu în acest sens este Steemit, o platformă unde ești plătit pentru conținutul pe care-l produci, fie el texte, foto, video și așa mai departe. Prin acest site peste 40 de milioane de dolari au fost plătiți creatorilor din iunie 2016 până în prezent.

Pe Steemit, orice conținut este considerat valoros pentru comunitate este votat, iar autorul primește anumite token-uri ce pot fi transformate în cash.

„Visul Google este acela de a crea o super-minte care să cunoască totul. Visul meu este să distribui informația la fel cum sunt distribuite mințile umane”, încheie Gilder.